A Pénzügyi Békéltető Testület a fogyasztó és a pénzügyi szolgáltató közötti – szolgáltatás igénybevételére vonatkozó – jogviszony létrejöttével és teljesítésével kapcsolatos pénzügyi fogyasztói jogvitában a jogvita bírósági eljáráson kívüli rendezését, illetve méltányossági kérelemmel kapcsolatos eljárásban egyezség létrehozását kísérli meg létrehozni a felek között.
A Pénzügyi Békéltető Testület eljárása a fogyasztó kérelmére indul. Fogyasztó: az önálló foglalkozásán vagy gazdasági tevékenységi körén kívül eső célok érdekében eljáró természetes személy.
A PBT eljárásának feltétele, hogy előzőleg az ügyfél panaszával az ügyben érintett pénzügyi intézményt megkeresse melyben részletezi, hogy mit sérelmez, és panaszát a pénzügyi intézmény elutasítsa. Ezt követően szükséges a PBT kérelmet kitöltenie.
A kérelemnek tartalmaznia kell:
- a kérelmező nevét, lakóhelyét vagy tartózkodási helyét,
- az érintett pénzügyi szolgáltató nevét, székhelyét,
- a kérelmező nyilatkozatát a méltányosság megkísérléséről a szolgáltatónál,
- a szolgáltató elutasítását vagy a kérelmező arra vonatkozó nyilatkozatát, hogy a pénzügyi szolgáltató a benyújtást követő 30 napon belül nem válaszolt a méltányossági kérelmére,
- azokat az okiratokat, illetve azok másolatát, kivonatát, melyekre a kérelmező hivatkozik,
- a polgári jog szabályai szerinti teljes cselekvőképességgel rendelkező képviselő teljes bizonyító erejű magánokiratba vagy közokiratba foglalt meghatalmazását, ha a kérelmező meghatalmazott útján kíván eljárni,
- amennyiben a kérelemhez különleges adat is kapcsolódik, a kérelmező nyilatkozatát arra nézve, hogy kérelme benyújtásával egyidejűleg különleges adata tekintetében hozzájárul ezek kezeléséhez és átadásához az MNB törvény rendelkezései szerint,
- kérelmező nyilatkozatát arra vonatkozóan, hogy ugyanabból a ténybeli alapból, ugyanazon jog iránt korábban nem terjesztett elő méltányossági kérelmet.
A PBT az eljárást annak megindulását követően 90 napon belül befejezi. Indokolt esetben ezt a határidőt a PBT elnöke legfeljebb 30 nappal meghosszabbíthatja. Hosszabbítás általában akkor történik, amikor komoly esély van a megegyezésre, de a feleknek időre van szükségük ahhoz, hogy az egyezség valóban létrejöhessen.
A kérelemhez csatolni szükséges:
- pénzügyi szolgáltató részére benyújtott panasz másolata
- pénzügyi szolgáltató által, a fogyasztó panaszára adott válaszának másolata
- pénzügyi szolgáltatásra vonatkozó szerződéses jogviszonyt alátámasztó irat másolata (pl.: szerződés, biztosítási ajánlat, kötvény)
- minden olyan dokumentum másolata, amellyel a fogyasztó az állítását alátámasztja
- meghatalmazott megadása esetén, eredeti aláírással ellátott meghatalmazás
A Pénzügyi Békéltető Testületi eljárása költségmentes.
A Magyar Nemzeti Bank szervezeti keretein belül működő Pénzügyi Békéltető Testület. A Pénzügyi Békéltető Testület eljárása nem hatósági eljárás.
Fellebezésre nincs lehetőség, további jogorvoslatra bírósági úton van lehetőség.
PBT eljárása telefonon nem kezdeményezhető, kérdés esetén hívhatja a PBT általános ügyfélszolgálatát is ellátó MNB telefonos ügyfélszolgálatát.
Elérhetőség, nyitva tartás a következő linken érhető el: https://www.mnb.hu/fogyasztovedelem/elerhetosegek/hivjon-minket
A PBT kérelmet személyesen is benyújthatja az MNB ügyfélszolgálatán, továbbá a kormányablakoknál.
Az MNB személyes ügyfélszolgálatának elérhetősége, nyitva tartása a következő linken érhető el: https://www.mnb.hu/fogyasztovedelem/elerhetosegek/keressen-fel-minket-budapesten
Általános fogyasztói kérelem formanyomtatvány: https://www.mnb.hu/letoltes/150-fogyasztoi-kerelem-2.pdf
Méltányossági kérelem formanyomtatvány: https://www.mnb.hu/letoltes/180-meltanyossagi-kerelem.pdf
FIN-Net formanyomtatvány: https://ec.europa.eu/info/file/fin-net-complaint-form_hu
Meghatalmazás minta: https://www.mnb.hu/letoltes/fogyasztoi-meghatalmazas-minta-kitolt-v7.pdf
Pénzügyi szervezethez benyújtandó panasz formanyomtatvány: https://www.mnb.hu/letoltes/fogyasztoi-panasz-szolgaltatonak-20180904-1.pdf
Elektronikus ügyintézéssel kapcsolatban információt találhat az MNB honlapján a következő linken: https://www.mnb.hu/fogyasztovedelem/penzugyi-panasz/formanyomtatvanyok/elektronikus-ugyintezes
a Magyar Nemzeti Bankról szóló 2013. évi CXXXIX. törvény
MNB