Keresetlevél benyújtása az IKR-rendszeren keresztül
Az Interaktív Virtuális Ügyfélszolgálat-képes Keretrendszer (a továbbiakban: IKR rendszer) egy űrlap benyújtást támogató szolgáltatás, amelyen keresztül a Kormányhivatalok, vagy járási és kerületi hivatalok döntéseivel szemben terjeszthető elő beadvány az első fokon eljárt hivatalnál.
Kulcsszavak: keresetlevél, IKR, közigazgatási per, rendszer, benyújtás, e-kormanyablak,
A közigazgatási szerv döntésének felülvizsgálatát kérő személy vagy képviselője.
A felhasználó az ügyintézési felületre
- ügyfélkapus felhasználói neve és jelszava megadásával, vagy
- részleges kódú telefonos azonosítója (RKTA) megadásával vagy
- e-Személyi igazolvány használatával léphet be: https://e-kormanyablak.kh.gov.hu/client/
Az azonosítási folyamat a Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) segítségével történik (a „Bejelentkezés” gombra történő kattintást követően az IKR alkalmazás átirányítja a felhasználót a Központi Azonosítási Ügynök felületére, ahol kiválaszthatja azt a szolgáltatást, amely segítségével azonosítani kívánja magát).
Lépések:
- Sikeres belépés után az „Új beadvány készítése” vagy a már megkezdett „Beadvány folytatása” lehetőségeket választhatja ki, illetve tájékoztató anyagot tekinthet meg.
- Az „Új beadvány készítése” menü választása esetén elsőként az ügytípust és annak konkrét eljárási cselekményét kell kiválasztani.
A felhasználó kiválasztja a megfelelő ágazatot (Bíróság), a szakterületet (Közigazgatási per), feladatcsoportot, majd az ügytípus (Közigazgatási perindító keresetlevél beterjesztése) alatt a megfelelő eljárási cselekményt.
Lehetséges a szöveg beírásával való keresés is.
- Ezt követően a rendszer a benyújtó adatait kéri rögzíteni (melyek egy része automatikusan átemelődik a személyiadat-és lakcímnyilvántartásból).
- Az „Űrlapválasztás” felületen szereplő funkciógombok a különböző kitöltési munkafázisokban a következők lehetnek:
- Kitöltés: a gombra kattintva elindul az Űrlapkitöltő alkalmazás. Alap állapotban csak ez látható.
- Módosítás: a gombra kattintva megjelenik az Űrlapkitöltő felület a már korábban kitöltött űrlap adatokkal, ahol a módosítások elvégezhetők.
- Véglegesítés: a gombra kattintva a kitöltött űrlap véglegesíthető. Véglegesítés során megtörténik az űrlap ellenőrzése, illetve a pdf formátumú űrlap legenerálása. Ez a beküldéshez kötelezően elvégzendő lépés.
- Hitelesítés: a gombra való kattintással elindítható az űrlap AVDH szolgáltatással történő hitelesítése.
- A felhasználó legördülő menü használatával kiválasztja az elsőfokú határozatot hozó hivatalt. Az általános illetékességi szabályok alapján automatikusan kitöltésre kerül a Bíróság és az Alperes mező, amelyek azonban – szükség esetén – a felhasználó által felülírhatók.
- A felhasználónak kell kitöltenie a felperes adatait, egy legördülő menü használatával tudja kiválasztani a fél minőségét: természetes személy, egyéni vállalkozó, cég, egyéb szervezet. A mezők kitöltése után menteni kell. Sikeres mentést követően végezhető el az űrlap véglegesítése, amely során a kitöltött űrlap ellenőrzése történik meg, illetve az űrlap .PDF fájlként is előállításra kerül. Ha a véglegesítéshez a felhasználó újra a képernyő bal oldalán található Űrlapkezelés feladatelemre kattint, akkor az alábbi képernyőről folytathatja a munkát.
- A Véglegesítés gombra kattintva megtörténik az űrlap ellenőrzése. Az ellenőrzés eredményéről a rendszerfigyelmeztető üzenetben tájékoztatja a felhasználót.
- A felhasználó a kitöltött és véglegesített űrlapot AVDH webszolgáltatás segítségével tudja hitelesíteni. A hitelesítés elindítása a gombra való kattintással kezdeményezhető.
- A felhasználó az űrlaphoz szükséges mellékleteket (pl. keresetlevelet, meghatalmazást, stb.) a Dokumentumkezelés menüpontra kattintva tudja feltölteni.
- Amennyiben a felhasználó elvégezte a kitöltött űrlap és a csatolt dokumentumok ellenőrzését, valamint hitelesítését, a Beküldés menüpont segítségével benyújthatja az elektronikus beadványát a címzett hivatal felé.
A beküldést követően további űrlapok és csatolmányok csak új beadványban továbbíthatóak.
Az IKR rendszer használata során esetlegesen felmerülő műszaki jellegű problémát (honlap vagy szolgáltatás elérhetetlen, vagy valamelyik komponens hibakódot ad vissza) elektronikus levélben a mukerikr@kh.gov.hu címre jelentheti be.
A keresetlevelet – ha törvény eltérően nem rendelkezik – a vitatott közigazgatási cselekmény közlésétől számított harminc napon belül kell a vitatott cselekményt megvalósító közigazgatási szervhez benyújtani. Ha a közigazgatási cselekményt nem kell közölni, a keresetlevelet – törvény eltérő rendelkezése hiányában – a cselekményről való tudomásszerzéstől, de legkésőbb a cselekmény megvalósulásától számított egy éven belül kell benyújtani. Többfokú közigazgatási eljárásban hozott cselekmény esetén a keresetlevelet az elsőfokon eljárt közigazgatási szervnél kell benyújtani.
A közigazgatási jogvita elbírálása iránti közigazgatási per és egyéb közigazgatási bírósági eljárás illetéke fő szabály szerit 30 000 forint. Eltérő szabályok alkalmazandók marasztalási perben, valamint akkor, ha az eljárás tárgya adó-, illeték-, adójellegű kötelezettséggel, társadalombiztosítási járulék- vagy vámkötelezettséggel, versenyfelügyeleti üggyel, sajtótermékkel és a panaszügyek kivételével médiaszolgáltatással, továbbá elektronikus hírközléssel vagy közbeszerzéssel kapcsolatos.
Elsőfokon eljáró közigazgatási szerv.
Elsőfokon ítélkezik
- a közigazgatási kollégiummal működő törvényszék,
- törvényben meghatározott esetben a Kúria.
Másodfokon a Kúria ítélkezik, felülvizsgálati ügyekben a Kúria jár el.
Az elektronikus beadványhoz csatolható dokumentum nevekben nem ajánlott az ékezetes betűk és különleges karakterek használata.
2016. évi CXXX. törvény a polgári perrendtartásról
2017. évi I. törvény a közigazgatási perrendtartásról
1990. évi XCIII. törvény az illetékekről
2016. évi CL. törvény az általános közigazgatási rendtartásról
NISZ ZRT.