Szálloda üzemeltetésére vonatkozó szabályok

A szálloda üzemeltetésére irányuló szolgáltatási tevékenység a szálláshely-szolgáltatások körébe tartozik.

Kulcsszavak: szálloda, szoba, szálloda üzemeltetés, szálláshely, szolgáltatás

Gazdálkodó szervezetek, amelyek megfelelnek a vonatkozó jogszabály által támasztott követelményeknek

Egy szálláshelyre csak egy típusú szálláshely-üzemeltetési engedély adható, ennek megfelelően egy szálloda nem tartozhat egyszerre több szálláshely-kategóriába is.

A Nemzetgazdasági Minisztérium és a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége 2012. június 12-én megállapodást kötött, mely szerint a HOTELSTARS harmonizált európai minősítő rendszert – NEMZETI SZÁLLODAI TANÚSÍTÓ VÉDJEGGYÉ emelve – alkalmazzák a hazai szállodák minősítésére.

A szállodák minőségét a világon általában csillagokkal jelölik, 1* a legalacsonyabb, 5* csillag a legmagasabb kategóriát jelenti. Ugyanakkor az is tapasztalható, hogy azonos kategóriájú – csillag számú – szállodák között sokszor lényeges különbségek mutatkoznak. Ennek oka, hogy a szállodák minősítési követelményeiben, a minősítés gyakorlatában   országonként eltérések vannak.  Egyes országokban a szállodák minősítése kötelező, s azt az állam turisztikai szervezetei, másutt szakmai szövetségek végzik.

A szállodák minősítéséről részletes leírás ide kattintva olvasható.

A gyógyszállodák minősítésére eltérő követelmények vonatkoznak melyeket ide kattintva tekinthet meg.

A jegyző a szálláshely-üzemeltetési tevékenység folytatására vonatkozó bejelentést közli

Ha a szálláshelyen nyújtott szálláshely-szolgáltatás meghatározott valamely hatóság feladat- és hatáskörét az ott megjelölt szempontok szerint érinti, a jegyző az egyéb szálláshelyen történő szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatására vonatkozó bejelentés megtörténtéről szóló igazolást megküldi az érintett hatóság részére. A hatóság ellenőrzés befejezését követő 8 napon belül annak eredményéről tájékoztatja a jegyzőt.

A szálláshelyre vonatkozó jogszabályi és hatósági előírások megsértése esetén a jegyző jogkövetkezményeket állapíthat meg. Ha a szolgáltató jogszerű állapotot nem állítja helyre, arra ismételt határidő kitűzésével felszólítja, és egyidejűleg pénzbírságot szab ki, amely szálloda esetén:

8 nap, melybe nem számít bele a szakhatósági eljárás időtartama. Ha kérelem és mellékletei hiányosan kerültek benyújtásra, 60 nap az ügyintézési határidő.

A szálláshely-üzemeltetési engedély iránti kérelemhez mellékelni kell

3000 forint, valamint a szakhatósági eljárások külön költsége.

A települési, Budapesten a kerületi önkormányzat jegyzője, a Fővárosi Önkormányzat által közvetlenül igazgatott terület tekintetében a fővárosi főjegyző

A fővárosi és megyei kormányhivatal.

Szálloda bejelentési követelményei:

1. Fogadóhelyiség recepcióval (asztal vagy pult).
2. Reggelizőhelyiség vagy reggeli felszolgálására alkalmas helyiség.
3. Lift csak 3 emeletnél magasabb épületben.
4. A vendégek által használható telefon a fogadóhelyiségben vagy a recepción.
5. A szállodai szobaegység (szoba és hozzá tartozó fürdőszoba) nagysága szobatípusonként a teljes szobaszám legalább 80%-ánál legalább 12 négyzetméter, a 3. ágytól ágyanként további 5 négyzetméter.
6. A szállodai szobaegység berendezése:

a) az ágy mérete: egyszemélyes ágy: legalább 80 ´ 190 cm; dupla ágy: legalább 160 ´ 190 cm, ágyszerkezet rugalmas ágykeret (boxspring, rugalmas lécesbetét vagy ennek megfelelő megoldás),
b) ágymatrac: alvásra alkalmas állapotú és higiénikus matrac, min. 13 cm vastagsággal,
c) korszerű, alvásra alkalmas és higiénikus állapotú takaró (paplan, pléd) és párna,
d) ágyanként: éjjeliszekrény vagy lerakóhely, olvasólámpa, ülőalkalmatosság (legalább 1 szék), legalább négy darab egyforma vállfa,
e) ruhásszekrény vagy tárolóhely, fogas vagy ruhaakasztó,
f) asztal vagy íróasztal,
g) bőröndtartó vagy bőröndtároló,
h) papírkosár vagy szobai szemetes,
i) szabad konnektorok a szobában,
j) szobavilágítás,
k) sötétítőfüggöny vagy zsalu,
l) a szobák 100%-a rendelkezik: fürdőszobával, zuhany és wc vagy fürdőkád és wc. A fürdőszoba felszereltsége: zuhanyfüggöny, mosdó, tükör, világítás, piperepolc, törülközőtartó vagy fogas, elektromos csatlakozó a tükör mellett, szeméttároló.

Szálloda üzemeltetési követelményei:

1. 24 órás recepció vagy portaszolgálat. Recepciós vagy portaszolgálat: 24 órán keresztül elérhető telefonon a szállodából, illetve kívülről. Személyzet áll rendelkezésre legalább napi 14 órán keresztül.
2. A szálloda tevékenységéért szakmailag felelős személy éjszaka is elérhető.
3. Tisztaság és higiénia a szálloda egész területén.
4. Biztonságos és használatra alkalmas állapotú berendezések és felszerelések.
5. Azonosítható személyzet
6. A szobákban ágyazás naponta.
7. A szobák és közösségi terek napi takarítása.
8. Textilváltás:
a) ágynemű legalább egyszer hetente, új vendég esetén azonban – a vendég érkezése előtt – kötelező az ágyneműcsere,
b) fürdőszobai textíliák: kéz- és fürdőtörülköző kétnaponta, illetve a vendég kívánsága szerint.
9. Fürdőszobai bekészítés: törülköző személyenként (fürdőlepedő), csomagolt szappan vagy folyékony szappan vagy tusfürdő, fogmosópohár személyenként, WC-papír, tartalék WC-papír.
10. Üzenetközvetítés, ébresztés.
11. Ételkínálat: legalább kontinentális reggeli a szállodában reggel 10 óráig.
12. Italkínálat szervizzel vagy erre a célra üzemeltetett automatával elérhető a szállodában.
13. Csomag- és értékmegőrzés.
14. Szállodai weblap aktuális információkkal, hiteles fotókkal és vendégtájékoztatásra alkalmas tartalommal.
15. Vendégtájékoztató a szállodai szolgáltatásokról elérhető legalább a szobában valamilyen nyomtatott formában vagy elektronikus felületen, alkalmazáson keresztül.
16. Helyi információs anyagok a recepción.

17. A szálláshely-szolgáltató felelőssége a szolgáltatást igénybe vevő személyek vagyoni és személyi biztonságára vonatkozó előírások maradéktalan betartása és betartatása.

A  szálláshelykezelő szoftver:

Az üzemeltetés feltéltele, hogy a szálláshely szolgáltató rendelkezzen szálláshelykezelő szoftverrel.

A jogszabályokból eredő kötelezettség alapján minden hazai szálláshely-szolgáltatónak minden egyes szálláshelyét regisztrálnia kell az NTAK rendszerébe. Ezt követően pedig az online szálláshelykezelő szoftvere segítségével naponta adatokat kell szolgáltatnia. Az NTAK adatszolgáltatás a szálláshely-szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának egyaránt jogszabályi követelménye.

Az önkormányzat honlapján közzétett tevékenység bejelentéséhez szükséges nyomtatvány.

2016. évi CL. törvény az általános közigazgatási rendtartásról

239/2009. (X. 20.) Korm. rendelet a szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeiről és a szálláshely-üzemeltetési engedély kiadásának rendjéről

2009. évi LXXVI. törvény a szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól

2005. évi CLXIV. törvény a kereskedelemről

74/1999. (XII. 25.) EüM rendelet a természetes gyógytényezőkről

NISZ ZRT.