Biztonságos Internet Napja 2. rész

A Biztonságos Internet Napja apropóján összefoglaltuk néhány mondatban, hogy a cégkapu vagy az ügyfélkapu használatakor mi gondoskodik küldeményeink biztonságáról és mit tehetünk az e-közigazgatási ügyintézés biztonságáért.

Hogyan tehetjük biztonságosabbá az elektronikus közigazgatási ügyintézést?

A hivatali ügyintézés során kiemelten fontos, hogy illetéktelenek ne férjenek hozzá a személyes adatainkhoz, hiszen itt érhető el a legtöbb adatunk: lakcím, adóazonosító, igazolványszámok… A támadók számára a személyes adatok képviselik az egyik legnagyobb értéket, mivel az egy olyan adathalmaz, amivel egy természetes személy egyértelműen beazonosítható.

Kulcsfontosságú biztonsági elemként tekintsünk személyes adatainkra és ehhez mérten kezeljük őket, mivel általuk a magánjellegű adataink mellett akár céges adatainkhoz is hozzáférhetnek az illetéktelenek

Mit tehetünk, hogy elkerüljük az adatlopásokat, megvédjük, biztonságban tudjuk adatainkat? 

Kezeljük körültekintően a belépési adatainkat! Soha ne adjuk meg az Ügyfélkapuhoz tartozó belépési adatainkat másnak. Ha nyilvános helyen vagy munkahelyen internetezünk, ahol mások is használják a számítógépet, soha nem mentsük el a bejelentkezési adatainkat.  Ne dobjuk a szemétbe a személyes adatokat tartalmazó dokumentumokat (pl. bankszámlakivonat, okiratmásolat, felhasználónevek és jelszavak stb.)

A tárhelyünkre belépve a rendszert 10 perc után kijelentkeztet, de ha hamarabb elhagyjuk a felületet, mindig jelentkezzünk ki.

Figyeljünk a jelszóhasználatra! Az Ügyfélkapus fiókunkhoz tartozó jelszó „erős” besorolású kell, hogy legyen. A jelszó legyen megfelelő hosszúságú, kombináljuk a kis- és nagybetűket, számokat. Saját biztonságunk érdekében cseréljük rendszeresen a jelszavakat.  Amennyiben tudomásunkra jut, hogy más személy kitalálhatta, megismerhette jelszavunkat, azonnal cseréljük le! A jelszavakkal kapcsolatban hasznos információkat talál a Nemzeti Kibervédelmi Intézet tájékoztatójában.

Figyeljünk együtt a biztonságra! Jelszavát a https://ugyfelkapu.gov.hu oldalon módosíthatja!

Hogyan tehetjük biztonságosabbá a céges közigazgatási ügyintézést?

A Cégkapu használatával nagyban változott a gazdálkodó szervezetek hivatalos ügyintézése. Egyre több ügyet intézhetünk elektronikusan, mint például a bevallásokat, helyi adóügyeket, cégbeszámoló beküldéseket.

Nagyon fontos azonban ügyelnünk arra, hogy jogosulatlan személyek ne férjenek hozzá a cégkapuhoz, hiszen a cég csaknem minden hivatali ügye intézhető elektronikus úton. 

Adjunk meghatalmazást! Gyakori eset az, hogy megbízunk akár könyvelőt, vagy céges alkalmazottat a céges ügyek intézésével, de a papírmunka elkerülésére megadjuk neki az ügyfélkapus belépési adatainkat. Ez több szempontból is kifogásolható, hiszen így a személyes adataink is veszélybe kerülnek, illetve akár egy téves bevallás, bejelentés esetén sem bizonyíthatjuk, hogy nem mi adtuk be a dokumentumot.

Egyes hivataloknál eltérő a meghatalmazásadás módja, ezzel kapcsolatban az adott hivatal adhat tájékoztatást.

Tartsuk karban a meghatalmazásainkat! Már nem dolgozik valaki a cégnél? Könyvelőt váltottunk? Ne felejtsük az új jogosultságok kiosztása mellett az elavultakat törölni.